SVM ماشین بردار پشتیبان

اشنایی با SVM

ماشین بردار پشتیبان یا Support Vector Machine (به اختصار SVM) نوع خاصی از شبکه های عصبی هستند که بر خلاف سایر انواع شبکه عصبی (مانند MLP و RBF) به جای کمینه کردن خطا، اقدام به کمینه کردن ریسک عملیاتی طبقه بندی یا مدل سازی می کند. این ابزار، بسیار قدرتمند است و در زمینه های مختلفی چون طبقه بندی، خوشه بندی و مدل سازی (رگرسیون) می تواند مورد استفاده قرار بگیرد

ماشین بردار پشتیبانی (Support vector machines – SVMs) یکی از روش‌های یادگیری بانظارت است که از آن برای طبقه‌بندی و رگرسیون استفاده می‌کنند.

الگوریتم SVM اولیه در ۱۹۶۳ توسط Vladimir Vapnik ابداع شدو در سال ۱۹۹۵ توسط Vapnik و Corinna Cortes برای حالت غیرخطی تعمیم داده شد.

مزایا و معایب SVM
موزش نسبتاً ساده است برخلاف شبکه های عصبی در ماکزیمم های محلی گیر نمی‌افتد. برای داده های با ابعاد بالا تقریباً خوب جواب می دهد. مصالحه بین پیچیدگی دسته بندی کننده و میزان خطا به طور واضح کنترل می شود. به یک تابع کرنل خوب و انتخاب پارامتر C نیاز دارد.

1 نظر در “اشنایی با SVM

  1. hana گفت:

    سلام و وقت بخیر.ببخشید میتونم یک سوال درسی از شبکه های عصبی داشته باشم از خدمتتون . ممنون میشم اگر پاسخ بدید و اونم اینه که چرا توابع گوسی بیشتر از توابع دیگر برای شبکه پایه شعاعی RBF استفاده میشوند. واقعا ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *