الگوریتم تکاملی توده ذرات (PSO Algorithm)

الگوریتم توده ذرات یا PSO

الگوریتم پرندگان یا اجتماع ذرات چیست؟

الگوریتم توده ذرات یا PSO 

الگوریتم توده ذرات یا PSO یا به لاتین (Particle swarm optimization) یک روش سراسری کمینه‌سازی است که با استفاده از آن می‌توان با مسائلی که جواب آنها یک نقطه یا سطح در فضای n بعدی می‌باشد، برخورد نمود. در اینچنین فضایی، فرضیاتی مطرح می‌شود و یک سرعت ابتدایی به آنها اختصاص داده می‌شود، همچنین کانال‌های ارتباطی بین ذرات درنظر گرفته می‌شود. سپس این ذرات در فضای پاسخ حرکت می‌کنند، و نتایج حاصله بر مبنای یک «ملاک شایستگی» پس از هر بازه‌ٔ زمانی محاسبه می‌شود. با گذشت زمان، ذرات به سمت ذراتی که دارای ملاک شایستگی بالاتری هستند و در گروه ارتباطی یکسانی قرار دارند، شتاب می‌گیرند. علی‌رغم اینکه هر روش در محدوده ای از مسائل به خوبی کار می کند، این روش در حل مسائل بهینه سازی پیوسته موفقیت بسیاری از خود نشان داده است.

 

در نوشته های قبلی  فلوچارت الگوریتم توده ذرات، شبه کد الگوریتم توده ذرات PSO و همچنین روال کار الگوریتم PSO را بر روی سایت قرار دادیم که برای مشاهده ان میتوانید بر روی این پست با عنوان  شبه کد الگوریتم PSO کلیک کنید.

 

همچنین در پستی با عنوان الگوریتم پرندگان یا اجتماع ذرات چیست؟  توضیحات بیشتری در خصوص الگوریتم PSO و تاریخچه الگوریتم PSO را منتشر کرده ایم.

 

در این پست نیز یک اسلاید 52 صفحه ای فارسی جهت آموزش الگوریتم PSO را برای دانلود در اختیار علاقه مندان به الگوریتم PSO قرار داده ایم. در این اسلاید آموزش الگوریتم PSO جزئیات بیشتری در خصوص الگوریتم PSO را میتونید مطالعه کنید . این اسلاید یک فایل PDF می باشد و در دانشگاه خوارزمی تدریس میشود.

برای دانلود اسلاید آموزش الگوریتم PSO اینجا را کلیک کنید.

 

همچنین کد متلب الگوریتم PSO بصورت رایگان برای دانلود بر روی وب سایت قرار گرفته است. همچنین یک فایل توضیحات خط به خط کد نیز بر روی سایت قرار دارد که به فهم کد الگوریتم pso کمک میکند. برای دانلود رایگان کد متلب الگوریتم Pso اینجا را کلیک کنید.

 

 

تیم برنامه نویسی هوشمند با کادری مجرب از دانش آموختگان هوش مصنوعی، و سابقه طولانی در خصوص کار با انواع الگوریتم های تکاملی از جمله الگوریتم PSO آماده انجام و حل مسائل تحقیقاتی و عملی با الگوریتم های تکاملی در نرم افزار متلب می باشد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *