آموزش متلب

چگونه از برنامه های متلب فایل اجرایی بسازیم ؟

چگونه از برنامه های متلب فایل اجرایی بسازیم ؟

نقل قول :

متلب قابلیت های فراوانی دارد و تقریبا می توانید هر برنامه ی محاسباتی با استفاده از آن خلق کنید. اما چگونه می شود برنامه های نوشته ی شده ی خود را به دیگران ارائه کنید بدون اینکه نیاز باشد تا 5 گیگابیت از نسخه ی کامل آن را درون سیستم نصب کنند؟ برنامه ی خوب است که سر راست باشد و با کمترین پیچیدگی نتایج مورد نیاز مارا در اختیارمان قرار دهد. به راحتی می توانید با اجرای مراحل زیر همه ی برنامه های نوشته شده ی خود را به برنامه های اجرایی مستقل (StandAlone) تبدیل کنید.

اول باید این نکته را یاد آور شوم که شما می توانید برنامه های نوشته شده در متلب را به برنامه ی ++C یا جاوا نیز تبدیل کنید. همچنین این قابلیت وجود دارد که از برنامه ی خود یک شی COM یا .Net بسازید و پس از رجیستر کردن درون برنامه های خود همانند دیگر برنامه ها مورد استفاده قرار دهید. در نهایت می توانید برنامه هایتان را به صورت نرم افزاهای مستقلی در آورید که بدون نیاز به محیط های دیگر برنامه نویسی اجرا شوند.

البته در همه ی موارد بالا می بایست مترجم متلب را که یک فایل حدودا 150 مگابایتی می باشد همراه برنامه ارائه دهید و کاربران برنامه ی شما همیشه می بایست آن را یکبار درون سیستم خود نصب کنند. مسلما این خیلی کمتر از 5 گیگابایت نسخه ی کامل نرم افزار می باشد.

1- ابتدا می بایست کامپایلر مورد نیاز را به متلب معرفی کنید. در این مرحله شما به متلب می گویید که از چه مترجمی برای ساخت فایل اجرایی استفاده کند. برای اینکار فرمان mbuild –setup را اجرا کنید. نمونه :

>> mbuild -setup

Please choose your compiler for building standalone MATLAB applications:

Would you like mbuild to locate installed compilers [y]/n? y

 

با نوشتن y و زدن اینتر شما از متلب می خواهید که خودش به دنبال مترجمهای موجود درون رایانه تان بگردد. پس از چند لحظه متلب لیستی از کامپایلرهای موجود را به شما نشان می دهد.مترجم متلب که همان lcc می باشد مورد نظر ماست.

 

Select a compiler:

[1] Lcc-win32 C 2.4.1 in D:\PROGRA~1\MATLAB\R2009a\sys\lcc

[2] Microsoft Visual C++ 2008 SP1 in C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 9.0

[0] None

Compiler: 1

 

عدد 1 را به نشانه ی انتخاب Lcc-Win32 انتخاب می کنیم.

Please verify your choices:

Compiler: Lcc-win32 C 2.4.1

Location: D:\PROGRA~1\MATLAB\R2009a\sys\lcc

Are these correct [y]/n? y

 

در ادامه از شما می خواهد که انتخاب خود را تایید کنید. ما هم مثل همیشه از خود مطمئنیم !

Done . . .

با مشاهده ی این پیام شما آگاه می شوید که عملیات تنظیم مترجم به درستی پیش رفته است. به ندرت ممکن است تا اینجای کار به مشکلی برخورد کنید اما اگر چنین شد متن پیغام نمایش داده شده را برایم ارسال کنید تا برای آن راه چاره ای بیندیشیم. در بیشتر موارد نصب مجدد متلب کار شما راه می اندازد.

پس از نصب مترجم نوبت آن است که برنامه ی خود را به مترجم معرفی کنیم. در این مرحله شما دو راه حل دارید :

1-      یک فایل اجرایی بسازید با حجم بسیار کم که فقط در رایانه هایی که متلب از پیش درون آنها نصب شده اجرا می شود

2-      یک پکیج از برنامه ی خود بسازید که شامل فایل اجرایی برنامه ی شما و همچنین فایل نصب کننده ی مترجم متلب با حجم حدود 150 مگابایت می باشد.

اصولا روش اول خیلی به کارتان نمی آید ولی برای اینکه سورس برنامه را از دیگران حفظ کنید راه بسیار جالبی است ! اما راه دوم برنامه ی شما را جهانی می کند. می توانید به راحتی کل فایل را در یک پوشه قرار دهید درون سی دی رایت کنید و به مشتریان خود عرضه کنید.

برای ادامه ی کار ما نیاز به یک برنامه ی متلب داریم. یک M-File که در شاخه ی جاری متلب ذخیره شده باشد. به یاد داشته باشید که اگر برنامه ی شما در شاخه جاری نباشد می بایست آدرس دقیق آن را وارد کنید. بهتر است ابتدا پوشه ی برنامه را به شاخه جاری متلب تغییر دهید.

برنامه ی که برای این مرحله در نظر گرفته شده به صورت زیر است :

این برنامه توان دوم عدد وارد شده را حساب کرده و نمایش می دهد . یک m-file جدید ایجاد کرده و متن زیر را درون آن کپی کنید.

clc

x=input(‘Enter X : ‘);

y=x^2;

 

disp(‘ x^2 = ‘);

disp(y);

 

d=input(‘ ‘);

 

این برنامه را با عنوان power2.m در شاخه ی جاری متلب ذخیره کنید.

برای کسانی که فقط به روش 1 نیاز دارند ادامه ی کار ساده است. در خط فرمان عبارت زیر را نوشته و اینتر کنید :

>> mcc -m power2.m

پس از مدتی در نوار وضعیت متلب عبارت Busy محو می شود و در پوشه ی جاری کنار mpower.m فایل mpower.exe مشاهده خواهد. شد. 

برای ساخت پکیج آماده ی نصب از برنامه های نوشته شده ی جاری مقاله ی بعدی را از طریق همین سایت (منبع)دنبال کنید.

ادامه مطلب

ساخت بسته آماده از برنامه های متلب

در مقاله قبل توضیح داده شد که چگونه می توانید مترجم متلب برای ساخت برنامه ی های یکپارچه مورد استفاده قرار دهید. این برنامه ها با پسوند exe بوده و بدون نیاز به اجرای مستقیم متلب در محیط رایانه ی شما قابل راه اندازی می باشند. اما همانطور که توضیح داده شد همیشه برای راه اندازی این برنامه ها هم به مترجم متلب که یک فایل 150 مگابایتی است نیاز خواهید داشت. حال اینکه چگونه می توان بسته ی آماده ای از برنامه ساخت که با ارائه ی آن هر کسی بتواند بدون نیاز به متلب برنامه هایتان را باز کرده و اجرا کند ماجرای مقاله ی امروز است.

در خط فرمان متلب عبارت deploytool را زده و اینتر کنید تا پنجره ی Deployment tool نمایش داده شود. گزینه ی اول سمت چپ پنجره را برای ساخت یک پروژه ی جدید کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود : 

این پنجره را می توانید از طریق منوی File>New>Deployment Project نیز فعال کنید. عنوان پروژه را انتخاب کرده و محل ذخیره سازی آن را تعیین کنید. سپس OK کنید.

سپس روی گزینه ی Add file کلیک کرده و Mfile برنامه ی خود را انتخاب کنید تا گزینه ی Build فعال شود. می توانید در همین جا روی دکمه ی Build کلیک کرده و پس از آنکه کار ترجمه پایان یافت گزینه ی Package را کلیک کنید تا بسته ی نرم افزاری شما آماده شود.

به محل فایل پروژه و در پوشه ی distrib همه ی فایلهایی که برای نصب و راه اندازی برنامه ی شما مورد نیاز می باشد دریافت خواهید کرد. این پوشته را در سی دی رایت کرده و به مشتریان خود عرضه کنید.

می توانید بعضی از گزینه های مترجم متلب برای بالا بردن سرعت ترجمه برنامه ی خود تغییر دهید که مطالعه ی بیشتر در این مورد را به خودتان واگذار می کنم. اطلاعات دقیقتر در راهنمای متلب درج شده است.

یک فکر در مورد “چگونه از برنامه های متلب فایل اجرایی بسازیم ؟

  1. چگونه از برنامه های متلب فایل اجرایی بسازیم ؟ | برنامه نویسی هوشمند

    1. admin گفت:

      سلام این کد برای مخاطب خاص قرار داده شده است در صورتی که نیاز به توضیحات دارید با ایمیل یا شماره تماس ما مکاتبه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *