الگوریتم تکاملی زنبور عسل Bee Algorithm

کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC

کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC

ما در این پست کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC که مخفف عبارت Artificial Bee Colony  می باشد  را به همراه توضیحات خط به خط کد قرار داده ایم. برای دانلود کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC به انتهای این مطلب مراجعه کنید.

کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC

مقدمه :

الگوریتم کلونی زنبورهای مصنوعی یک الگوریتم بهینه سازی مبتنی برجمعیت الهام گرفته شده از رفتار زنبورهای عسل در طبیعت می باشد.این الگوریتم رفتار کاوشی زنبورهای عسل برای یافتن منابع غذا را شبیه سازی می کند .

الگوریتم کلونی زنبورهای مصنوعی توسط کارابوگا در سال 2005 برای بهینه سازی واقعی پارامترها ارائه شد، این الگوریتم رفتار کاوشی کلونی زنبورها را برای مسایل بهینه سازی بدون محدودیت شبیه سازی می کند.

 

در یک کلونی زنبور عسل واقعی ،یک سری وظایف تخصصی وجود دارد که هر کدام از این وظایف به افراد متخصص همان کار داده میشود. الگوریتم ABC ، شامل سه نوع زنبور است : زنبورهای کارگر(Employd Bee) ، زنبورهای ناظر یا تماشاچی (Onlooker Bee) و زنبور جستجوگر یا پیشاهنگ (Scout Bee)

 

نصف کلونی شامل زنبورهای کارگر است و نصف دیگر آن شامل زنبورهای ناظر است. زنبورهای کارگر مسئول بهره برداری از منابع شهدی هستند که قبلا کشف شده اند و نیز دادن اطلاعات به سایر زنبورهای منتظر (زنبورهای ناظر) در کندو درباره کیفیت مکان مواد غذایی که در حال استخراج آن هستند.

زنبورهای ناظر در کندو می مانند و مطابق با اطلاعاتی که زنبورهای کارگر به اشتراک گذاشته اند درباره یک منبع غذایی برای بهره برداری شدن تصمصم گیری می کنند.

زنبورهای پیشاهنگ یا جستجوگر به صورت تصادفی محیط را برای یافتن یک منبع غذایی جدید براساس یک انگیزش درونی یا یا تصادفی جستجو می کنند.

براي هر منبع غذایی ، فقط یک زنبور عسل کارگر وجود دارد. به عبارت دیگر ، تعداد زنبورهاي کارگر با تعداد منابع غذایی اطراف کندو با هم برابراند. زنبور عسل کارگر که منبع انها به اتمام رسیده یا دیگر مناسب نیست به زنبورهاي جستجوگر (پیشاهنگ) تبدیل میشوند

 

برای دانلود کد متلب الگوریتم کلونی زنبور عسل یا ABC به همراه فایل pdf توضیحات کامل و خط به خط کد از بخش زیر اقدام کنید و بصورت آنلاین کد را خریداری و دانلود نمایید.

[parspalpaiddownloads id=”146″]

 

این محصول از سری محصولات تخصصی الگوریتم های تکاملی ما در  وب سایت www.takamoli.ir می باشد.

جهت سفارش انواع پروژه های با الگوریتم کلونی زنبور عسل با ما تماس بگیرید : 09120563264

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *