حل سودوکو با الگوریتم ژنتیک : در این محصول ، ما جدول سودوکو را با استفاده از الگوریتم ژنتیک حل کرده ایم ، شبیه سازی این کد در نرم افزار Matlab و بدون استفاده از تولباکس ژنتیک انجام گرفته است و تماما کدنویسی شده است.
در این پروژه ، یک جدول سودوکوی خالی را به الگوریتم ژنتیک میدهیم و الگوریتم ژنتیک یک جدول سودوکوی کامل را به ما میدهد.
سودوکو جدول اعدادی است که یکی از بهترین تمرین های مغز و تقویت آی کیو است .
دانشمندان میگویند :با حل سودوکو ، مغز انسان ده سال جوان می شود و امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار میآید. ویکیپدیا
در اينجا به اختصار جداول سودوكو را برايتان توضيح ميدهم:
نوع متداول سودوکو یک جدول ۹x۹است که کل جدول هم به ۹ جدول کوچکتر ۳x۳تقسیم شدهاست. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده که باید باقی اعداد را با رعایت سه قانون زیر یافت:
قانون اول: در هر سطر جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
قانون دوم: در هر ستون جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
قانون سوم: در هر ناحیه ۳x۳جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
بخشی از توضیحات کد حل سودوکو با الگورتیم ژنتیک:
همانطور كه می دانید قدم اول برای حل مسئله با الگوریتم ژنتیک، تعيين ساختار كروموزم است. و همانطور كه ميدانيم هر كروموزم در الگوريتم ژنتيك، معادل يك وضعيت از حالات ممكن براي فضاي حالت مسئله است.
در مسئله ما نيز جدول سودوكو را در قالب يك آرايه دو بعدی عدي ميتوانيم تصور كنيم كه اعداد متناظر با هر خانه به ترتيب در كنار هم در قالب سطر و ستون ها قرار گرفتهاند و در مراحل بعد با تعيين يك نقطه شكست در اين آرايه، ميتوانيم عمل تركيب (crossover)را براي به دست آوردن حالات جديد انجام دهيم .
بنابراین هر کروموزوم در واقع یک ارایه دو بعدی با اندازه 9 در 9 در نظر گرفته میشود.که مقدار هر خانه میتواند بین یک تا 9 باشد.
تاریخچه جدول سودوکو
سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی 数字は独身に限る که خوانده میشود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است.
هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پیگیر برای نخستین مرتبه بر میگردد به ژاپن در ۱۹۸۶ و از سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال ۲۰۰۸ در فیلادلفیا، آمریکا برگزار شد.
بازی سودوکو سالها در ژاپن و ایالات متحده آمریکا وجود داشته و در حقیقت شاخه ای از پازل چهارخانه ای جادوئی است که انسان را از ابتدای تاریخ شیفته خود کرده است . بنابراین حقیقتا این تعجب آور نیست که ناگهان اینچنین پرطرفدار شد. این بازی شامل همه چیزهایی است که انسان کنجکاو عاشق آن است.
در ابتدا کمی اسرارآمیز و پیچیده به نظر می رسد اما بعد به شکل مسئله ای که ما فکر می کنیم می توانیم حلش کنیم تبدیل می شود و در نهایت وقتی ما جواب را پیدا کردیم ، احساسی از پیروزی و غرور به ما دست می دهد.
این نوع جدول باعث تقویت فکر و ذهن انسان می گردد به همین دلیل از این بازی در بسیاری از مسابقات به منظور سنجش قابلیت تعقل استفاده شده و در بسیاری از فستیوال ها، به عنوان مقام نخست جهانی در بین بازی های سرگرمی دست می یابد.
در ایران برای اولین بار روزنامه همشهری در سال ۱۳۸۵ توسط مهدی صارمیفر اقدام به چاپ سودوکو به صورت روزانه کرد.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.