الگوریتم ژنتیک Genetic, حل مسئله سفر اسب

حل مسئله سفر اسب در صفحه شطرنج با الگوریتم ژنتیک

مسئله حرکت اسب

حل مسئله سفر اسب در صفحه شطرنج با الگوریتم ژنتیک:

سفر اسب به دنباله‌ای از حرکات یک مهرهٔ اسب در یک صفحهٔ شطرنج گفته می‌شود به طوری که از هر خانه دقیقاً یک بار بگذرد. تعداد دقیق سفرها در یک صفحهٔ شطرنج ۸×۸ هنوز مشخص نیست.
نمونه ای از حل در شکل زیر دیده میشود

حل مسئله سفر اسب در صفحه شطرنج با الگوریتم ژنتیک

حل مسئله سفر اسب در صفحه شطرنج با الگوریتم ژنتیک

اسب در ابتدا در یکی از خانه های صفحه قرار دارد

برای یک صفحه شطرنج 5 در 5 نیز یک راه حل میتواند بصورت زیر باشد

مسئله حرکت اسب

سفر اسب در صفحه شطرنج

هدف ما پیدا کردن دنباله ای از حرکات است که اسب انها را طی کند و در نهایت تمام خانه های صفحه شطرنج را فقط و فقط یکبار بپیماید

بخش از توضیحات کد بصورت زیر می باشد:

تعریف کروموزوم:

تعداد خانه های شطرنج 8ضربدر 8 یعنی 64 خانه می باشد  . و هر خانه با دو اندیس i و j نشان داد ه میشود کهi نشان دهنده سطر و j نشان دهنده ستون می باشد بنابراین هر کروموزوم یک بردار 2 در 64 می باشد که هر ژن ان نشان دهنده یک خانه شطرنج می باشد.

یک کروموزوم میتواند بصورت زیر باشد: در ساخت کروموزوم هر ژن با در نظر گرفتن ژن بعدی ایجاد میشود یعنی ابتدا در خانه اول کروموزوم یک خانه به تصادف قرار داده میشود بعد مکانهایی را که اسب میتواند از این نقطه به ان برود را شناسایی کرده و یکی از انها را به تصادف انتخاب میکنیم و بعنوان ژن بعدی در نظر میگیریم. این کار در کد با فراخوانی تابع NextPoints انجام میشود

 

برای دریافت کد متلب حل سفر اسب با الگوریتم ژنتیک به همراه توضیحات کد از بخش زیر اقدام کنید و بصورت آنلاین کد را خریداری و دانلود نمایید

 

[parspalpaiddownloads id=”89″]

 

ایمیل : matlab24ir@gmail.com و یا info@matlab24.ir

شماره تماس : ۰۹۱۳۹۹۳۵۳۶۰

یک فکر در مورد “حل مسئله سفر اسب در صفحه شطرنج با الگوریتم ژنتیک

  1. Zahra گفت:

    سلام . من پروژه درس مباحثم کارشناسی ارشد مسئله اسب هستش.و باید پروژه با این الگوریتم در متلب نوشته بشه. که اول ساختن جمعیت اولیه که باینری تصادفی است و اعمال ترکیب و اعمال جهش و ساختن جمعیتی با 2N عضو و محاسبه برازندگی هر عضو و انتخاب N عضو احتمالا برتر و بعد آیا شرط توقف برابر است و N عضو برتر را نمایش بده و پایان.
    شما قیمت و زدین و همچنین کد مسئله اسب. حالا میتونین بگین منظور از کد ایناییکه من نوشتم هست؟یعنی پروژه کامله؟چون من تو آذر ماه ارائه دارم.اگه امکان داره جوابو زود بدین .مرسی

    1. admin گفت:

      سلام. کدی که در وب سایت قرار گرفته است مربوط به نسخه حقیقی الگوریتم ژنتیک است یعنی کروموزوم ها اعداد حقیقی هستند و جهش و ترکیب آن نیز طبعا روش های حقیقی هستند . و در صورت تمایل میتوانیم ورژن باینری آن را برای شما آماده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *