تئوری بیز NaveBayes, طبقه بندی یا Classification, یادگیری ماشین

دسته بندی متن با تئوری بیز

دسته بندی متن با تئوری بیز

برای دسته بندی متن روش های مختلفی معرفی شده است که یکی از آنها دسته بندی متن با تئوری بیز (naive bayes) می باشد. در این پروژه، ما دسته بندی متن با تئوری بیز را در متلب شبیه سازی کرده ایم.

روال کار به این صورت است که ما تعدادی فایل متنی داریم ، بعنوان فایل های پسندیده شده یا Like شده، و تعدادی نیز فایل متنی داریم بعنوان فایل های پسندیده نشده یا فایلهای DisLike ، که هر کدام از این فایلها حاوی یک سری جملات و کلمات می باشند. از این فایلها برای آموزش یک دسته بند بیز استفاده میکنیم . در ادامه میخواهیم که این کلاسیفایر بیزینی که آموزش دادیم را مورد استفاده قرار دهیم و یک فایل متنی جدید که وارد میشود را با استفاده از این کلاسیفایر بیزین دسته بندی کنیم و تشخیص دهیم که آیا این فایل متنی جدید مورد پسند است یا خیر.

 

کاربرد دسته بندی متن با تئوری بیز در جاهای مختلفی می باشد بعنوان مثال فرض کنیم شما مطالبی را در یک سایت خبری درج میشود را دنبال میکنید و برخی را میپسندید و دوست دارید اخبار مشابه آن  ار نیز دنبال کنید و یا برخی خبرهایی که به شما پیشنهاد می شود را نمی پسندید و دوست ندارید خبرهایی از آن دست به شما پیشنهاد شود.

روال کار دسته بندی متن با تئوری بیز به این صورت است که در مرحله آموزش، فایل های Like و Dislike را پردازش میکنیم و کلمات موجود در این فایل ها را استخراج میکنیم. مطمئنا دلیل like شدن یا dislike شدن این فایل ها محتوی انها بوده است. بنابراین محتوی فایل ها را در برنامه لود میکنیم و سپس احتمالات لازم برای اعمال تئوری بیز را برای تک تک این کلمات استخراج میکنیم. در مرحله کلاسیفای نیز هنگامی که با یک فایل متنی جدید روبرو میشویم، ابتدا کلمات موجود در آن فایل را استخراج میکنیم و سپس تئوری بیز را بر روی این کلمات اعمال میکنیم تا مشخص شود که به چه احتمالی این فایل پسندید خواهد شد و به په احتمالی dislike خواهد شد.

شبه کد مرحله آموزش همانند تصویر زیر می باشد:

دسته بندی متن به روش بیز

و شبه کد مرحله کلاسفای کردن متن های جدید نیز بصورت زیر می باشد:

دسته بندی متن با تئوری بیز

ما در پروژه دسته بندی متن با تئوری بیز مراحل فوق را در متلب شبیه سازی کرده ایم و با استفاده از کد برنامه، تشخیص میدهیم که متن جدید را در کدام دسته قرار میگیرد.

 

برای دریافت کد متلب دسته بندی متن با تئوری بیز ، به همراه یک فایل توضیحات کد با فرمت pdf (جهت اموزش و فهم کار)، از بخش زیر اقدام کرده و بصورت آنلاین خریداری و دانلود کنید.

[parspalpaiddownloads id=”127″]

راهنمایی: ابتدا بر روی دکمه خرید کیلک کیند سپس در کادری که باز میشود نام و ایمیل خود را وارد کرده و مجدد بر روی دکمه خرید کلیک کنید تا به درگاه بانک متصل شوید. بعد از واریز وجه، لینک دانلود محصول به شما نمایش داده میشود. رمز بسته دریافتی www.matlab24.ir می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *